Wie een woning in Vlaanderen verhuurt, moet ervoor zorgen dat deze volledig in orde is en voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen.
Het conformiteitsattest is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat uw woning aan de woningkwaliteitsnormen voldoet.
Om dergelijk attest te verkrijgen kan u een aanvraag en dit document richten tot de Woondienst Regio Izegem,
Vaartstraat 4 te Izegem, tel. 051/32.16.93 of mail adviseurs@woondienst.be
Een technisch adviseur zal met u een afspraak maken om een conformiteitsonderzoek uit te voeren. Hij gaat na of een woning conform, veilig en gezond is. Deze controle gebeurt aan de hand van een technisch verslag.
De woning krijgt een conformiteitsattest als ze voldoet aan de kwaliteitsnormen en voldoende rookmelders heeft.
Als blijkt dat er toch nog gebreken zijn aan de woning om een conformiteitsattest uit te reiken, zal de technisch adviseur u een verslag bezorgen met overzicht van de uit te voeren werken. Nadat de werken zijn uitgevoerd verwittigt u de technisch adviseur, waarna een tweede bezoek kan plaats vinden. Als uit de controle blijkt dat de gebreken opgelost zijn, kan er een conformiteitsattest uitgereikt worden.
Let wel: het is wettelijk niet toegelaten om de woning te verhuren als deze gebreken nog niet zijn weggewerkt!
Het afleveren van een conformiteitsattest en het bijhorend bezoek aan de woning zijn volledig gratis.
Een conformiteitsattest blijft 5 jaar geldig, ook als de woning ondertussen van eigenaar verandert. Voor woningen waarvan het buitenschrijnwerk voorzien is van enkele beglazing wordt de geldigheidsduur van het attest beperkt tot 31/12/2022. Indien na afgifte van het conformiteitsattest gebreken worden vastgesteld kan het conformiteitsattest ingetrokken worden.
Voordelen van een conformiteitsattest
Het conformiteitsattest heeft tal van voordelen voor zowel de verhuurder als de huurder.
Voor het volledige reglement, klik hier.